دسته‌بندی نشده

ابزار و لوازم آشپزخانه ابزاری ضروری و لازم

ابزار و لوازم آشپزخانه

همیشه داشتن برخی لوازم در آشپزخانه حرف اول را می‌زند. در حقیقت می‌توان گفت که همین ابزار و لوازم آشپزخانه در  انجام امور آشپزی، تهیه سالاد و غیره تاثیر به سزایی دارند. وقتی در این مورد صحبت می‌شود، همه ما باید اطلاع داشته باشیم که داشتن هر کدام از این ابزارها در آشپزخانه امری بسیار ضروری و لازم است. به دلیل آن‌که در بسیاری از موارد به کمک ما می‌آیند تا کارهای خود را خیلی سریع‌تر انجام دهیم.

ابزار و لوازم آشپزخانه شامل چه وسایلی هستند؟

زمانی که در مورد ابزار و لوازم آشپزخانه صحبت می‌شود، بهتر است اطلاع داشته باشیم که شامل چه وسایلی هستند؟ تا در زمان خرید دچار اشتباه نشویم. برخی از این لوازم و کارایی آن‌ها عبارتند از:

 

همچنین میتوانید با ابزار های چوبی آشپزخانه نیز آشنا شوید.

لوازم و ابزار آشپزخانه

  • پوست‌کن که برای پوست کندن سیب‌زمینی، خیار و یا غیره استفاده می‌شود.
  • از ابزارهای کاربردی دیگر به رنده سیر می‌توان اشاره کرد که سیر را به راحتی رنده می‌کند.
  • درب باز کن که برای باز کردن درب انواع کنسرو قابل استفاده است.
  • اما صافی چای که استفاده از آن باعث می‌شود تا تفاله‌های چای درون استکان ریخته نشود.
  • گردو شکن  که در دسته همین ابزار قرار دارد.
  • انبر سالاد که برای برداشتن سالاد بسیار مناسب است.
  • به پوره کن نیز می‌توان اشاره کرد که با آن سیب زمینی به راحتی پوره می‌شود.
  • اما یکی از کاربردی‌ترین لوازم که در هر آشپزخانهای به آن نیاز هست، چاقو تیزکن است.
  • قاشق اسکاپ که برای برداشتن بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای گرفتن لیموترش با دست به آبلیموگیری دستی احتیاج می‌شود که در دسته همین لوازم قرار دارد.
  • به طور حتم شما هم اطلاع دارید که ست کفگیر، ملاقه، چنگال ماکارانی، ملاقه روغن‌گیر .چنگال استیک و ست چاقو نیز در دسته ابزارهای آشپزخانه قرار دارد.
  • لوازم کیک مانند لیسک، قیف مخصوص خامه، همزن، وردنه، پیمانه نیز در دسته ابزارهای آشپزخانه قرار دارند.
  • آبکش، الک و یا رنده را هم به ابزارهای آشپزخانه باید اضافه کرد.
  • ترازو، هاون، تخته نیز ابزارهای آشپزخانه محسوب می‌شوند.
  • یکی دیگر از لوازم کاربردی در آشپزخانه، اسلایسر کره و یا تخم مرغ است که باعث می‌شوند تا برش به یک اندازه زده شود.

لوازم و ابزار آشپزخانه

ویژگی‌های ابزار و لوازم آشپزخانه

 

موضوع مهمی که در هنگام خرید به آن باید اهمیت داد، ویژگی‌های این لوازم است. یکی از این ویژگی‌ها، کیفیت جنس ساخته شده است.  ابزار و لوازم آشپزخانه بهتر است از جنس استیل درجه یک و ضدزنگ باشند تا دوام و عمر بیشتری کنند. البته برخی  این لوازم نیز از جنس سیلیکونی و یا چوبی هستند. اما دسته آن‌ها  از جنس پلاستیکی  نسوز، سیلیکونی و یا چوب باید ساخته شده باشد.

 

 این مورد را نباید فراموش کرد که دسته‌های این نوع از ابزارهای آشپزخانه‌ای باید محکم باشند تا در زمان استفاده نشکنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم لوازمی که در آشپزخانه استفاده می‌شود، سایز آن‌ها است که  سایز استاندارد را باید رعایت کرده باشد. سبک بودن وزن این لوازم حرف اول را می‌زند. در صورتی که ابزار و لوازمی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند از جنس پلاستیک هستند،  از مواد پلاستیکی کهنه نباید ساخته شده باشند. علاوه بر آن‌که زمان استفاده دچار خط‌وخش نشوند.

ست بودن یکی دیگر از ویژگی‌ لوازم و یا ابزارهای آشپزخانه است. ست بودن این لوازم نه تنها به آشپزخانه  ظاهری زیبا می‌دهد، بلکه همه آن‌ها بر روی پایه مخصوصی قرار می‌گیرد. به این مورد نیز باید توجه کنید که قیمت این نوع از لوازم آشپزخانه‌ای با کیفیت و جنس ساخته شده، مطابقت کامل باید داشته باشد. ویژگی مهم دیگر تند بودن این ابزارها است.

برخی از این لوازم باید نچسب و یا در برابر گرما و حرارت مقاوم باشند. به دلیل آن‌که  ابزارهای آشپزخانه‌ای در آشپزی مورد استفاده هستند، به هیچ عنوان نباید بوی غذا و یا هر مواد دیگری را به خود بگیرند.

لوازم و ابزار آشپزخانه

 

نکات مهم نگهداری از ابزار و لوازم آشپزخانه

با توجه به این‌که ابزار و لوازم آشپزخانه بسیار کاربردی هستند و مواقع زیادی به استفاده از آن نیاز است. برای نگهداری بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید تا این دسته از لوازم زود خراب نشوند و عمر بیشتری داشته باشند. یکی از این نکات، طریقه شست‌وشو است که توصیه می‌شود با دست شسته شوند. به هیچ عنوان برای شست‌وشوی این لوازم از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، به دلیل آن‌که بر روی آن خط ایجاد می‌شود.

در صورتی که ابزارهایی مانند چاقو کند شدند، بهتر است تا هر چه زودتر برای تند شدن آن از ابزار مخصوص استفاده کنید. این لوازم را با آب ملایم، ابر و مایع ظرفشویی باید شست و بلافاصله نیز باید خشک کرد. هر کدام از این ابزارهای آشپزخانه‌ای، کاربردی مخصوص و جداگانه دارند. پس پیشنهاد می‌شود تنها برای کاربرد مخصوص خودش استفاده کنید.

به این لوازم، زمانی بیشترین آسیب می‌رسد که بر روی هم قرار می‌گیرند. پس سعی کنید در جای مخصوص و یا در کنار هم قرار دهید.

مزیت‌های استفاده از ابزار و لوازم آشپزخانه

 

لوازم و ابزار آشپزخانه

برخلاف تصور عده‌ای که فکر می‌کنند، تمام لوازم و یا ابزارهای آشپزخانه‌ای قابل استفاده نیستند. باید گفت که استفاده هر کدام از آن‌ها مزیت‌هایی را به همراه دارد. یکی از این مزیت‌ها، انجام دادن راحت و آسان شدن کارها است.در صورتی که از هر کدام ابزار و لوازم آشپزخانهاستفاده کنیم سرعت عمل بالاتر و  به نتیجه دلخواه زودتر خواهیم رسید.

از مزیت دیگر، شکل و طرح‌های زیبا است که جلب توجه زیادی می‌کند. ضمن آن‌که استفاده برخی از این ابزارها و یا لوازم آشپزخانه‌ای باعث می‌شوند تا برش و یا خورد کردن به یک اندازه انجام شود.

در آخر

اگر قرار است به یک جمع‌بندی نهایی برسیم،  باید گفت که استفاده از هر کدام  ابزار و لوازم آشپزخانه فلسفه خاصی دارند. همین مورد باعث می‌شود که تمامی آن‌ها کاربردی ضروری و لازم داشته باشند. به طوری که   در زمان مشخصی به کمک ما خواهند آمد تا در وقت خود صرفه جویی لازم را داشته باشیم و کاری بدون عیب و نقص انجام دهیم. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید دارید به برند آن‌ها توجه داشته باشید.  در صورتی که این لوازم آشپزخانه‌ای را از برند معتبر انتخاب و خریداری کنید، گارانتی یک و یا چند سال شامل آن‌ها می‌شود.

مطالب پیشنهادی:

سرویس قابلمه یکی از اصلی‌ترین لوازم آشپزخانه

کادویی شیک و لوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *